Til hovedinnholdet
WMS-plattform til din detaljhandel

5 tips: Husk dette når du velger en WMS-plattform til din detaljhandel

Å finne, velge og implementere den riktige WMS-plattformen til din detaljhandel, kan være en lang og vanskelig prosess. Denne artikkelen er laget som et hjelpemiddel for å guide deg gjennom noen av de viktigste aspektene av beslutningsprosessen, og dermed øke sannsynligheten for at du ender opp med den riktige løsningen for deg og din bedrift.

1. Integrasjon med ERP

Muligheten til å integrere WMS-plattformen i din ERP-løsning bør være et sentralt element i beslutningsprosessen. Vurder hvilke typer data som bør (eller skal) overføres mellom ditt forretningssystem og din fremtidige WMS-plattform. For eksempel kan du vurdere hvordan ting som bokføring og regnskap påvirkes når lagerbeholdningen endres. Du bør velge en plattform som er fullt integrert med din ERPløsning, og dermed automatisk utløser ting som lagerposter og verdsette lageret ditt. Best resultat får du når den nye WMS-plattformen samtidig deler samme arbeidsflyt og database som ditt ERP-system.

2. Brukervennlighet

For det andre bør du selvfølgelig velge en løsning som er brukervennlig og intuitiv å jobbe med i praksis. Det er ulike faktorer som kan være avgjørende i denne konteksten. For eksempel bør brukergrensesnittet være åpent for tilpasninger slik at det kan skreddersys for den enkelte medarbeider. Dette vil resultere i færre feil og misforståelser, noe som medfører økt effektivitet i lageret ditt - eller i butikken din når brukeren er her.

Hvis du trenger å ansette midlertidige lagermedarbeidere i spesielt travle perioder, er det viktig at løsningen ikke krever flere dager / uker / måneders trening, men at den nye medarbeider raskt kan komme i gang med sitt arbeid.

3. Fremtidssikker maskinvare

En moderne WMS-plattform kjører på håndholdte strekkodeskannere som brukes både på lageret og i fysiske butikker. Dette betyr at du, som en del av beslutningsprosessen, også må vurdere hvilken type maskinvare som best passer dine behov. Ofte vil WMS-leverandøren kunne gi deg råd om dette punktet. Det er viktig at du best sikrer både din finansielle investering og dataene du legger inn i den nye løsningen.
Android-baserte skannere anses av ledende eksperter å være det beste valget; med hensyn til fart, fleksibilitet og sikkerhet. Samtidig finner du i denne kategorien strekkodeskannerne som er mest hardføre i forhold til bruk på for eksempel et lager. Tidligere har Microsoft-baserte enheter (Windows Mobile) vært et alternativ, men siden Microsoft har sluttet å produsere disse, vil det i praksis ikke være et godt valg.

4. Spesifikke funksjoner

Vurder hva som er unikt for virksomheten din. Hvilke funksjoner vil gi din bedrift konkurransefortrinn? Hva ville gjøre at bedriften din reagerer raskere og gir kundene en bedre opplevelse?

Du må kanskje behov for å dele opp beholdning pr kunde for å gi rask ordrebehandling. Eller du bruker kanskje forskjellige lagre for å kunne ha varer til kommende sesonger. Ditt neste store utsalg i butikken kan inneholde varer som er forgjengelige og derfor må håndteres ved visse temperaturer. Her spiller ditt valg av WMS leverandør en viktig rolle. Når du velger en leverandør som har erfaring med andre detaljhandlere, øker du sjansen for at løsningen din vil møte bedriftens behov. Hvis du også velger en leverandør som tilbyr en løsning som kan tilpasses den enkelte kunde, bør du være 100% dekket både nå og i fremtiden.

Eksempler på noen av funksjonene som detaljhandelen oftest trenger mest:

Varetelling For å oppnå effektiv varetelling, bør det valgte WMS-systemet ikke bare telle hele beholdningen raskt og effektivt, men det bør også gi deg mer avanserte funksjoner som kvartalstelling og ikke planlagt telling.
Flytting Du bør kunne flytte varer i butikken og lageret ditt; planlagt eller ikke planlagt. Du vil alltid vite hvor hver vare er plassert og varebeholdning. 
Finne vare Mulighet til å finne en bestemt vare raskt og bruke minst mulig tid på å lete på lageret mens kunden venter.
Erstatningsprodukt Er varen utsolgt? Ikke noe problem. Med denne funksjonen kan du søke etter et alternativt produkt.

5. Retur og investering
Sist men ikke minst, bør potensialet for avkastning selvsagt være et viktig element i beslutningsprosessen.
Tenk på hva som ville være et akseptabelt tidsvindu for å oppnå avkastning på investeringen din i en ny WMS-plattform. Hvis du velger rett løsning, bør tidsvinduet være relativt kort - vanligvis på bare seks til tolv måneder. Noen detaljhandlere opplever avkastning enda raskere. En moderne WMS-plattform gir følgende fordeler som alle kan gi deg en rask avkastning på investeringen din:

  • Lavere feilmargin i forbindelse med varemottak og / eller ordrebehandling
  • Bedre effektivitet på lagret
  • Flere salg per kunde basert på mer informerte ansatte i butikker
  • Mindre papirbruk på lageret
  • Optimaliserte plukkruter
  • Besparelser på lagringsutstyr
  • Plassoptimalisering på lageret

Ønsker du å få mer informasjon om våre løsninger, ta kontakt med oss:

 


Oppgi din e-post adresse
Fyll gjerne inn ditt telefonnummer
Beskriv gjerne hva du er på jakt etter, slik at vi kan hjelpe deg så godt som mulig!