Til hovedinnholdet
Oseberg Solutions ISAE 3402 sertifisert

Oseberg Solutions er nå ISAE 3402 sertifisert

Vi har med dette nådd en viktig milepæl i vårt målrettede arbeidet for ytterligere å øke kvaliteten på leveransene våre.

Floyd.no velger Dynamics Business Central

Floyd.no har gjort avtale med Oseberg Solutions AS om å implementere Dynamics Business Central (BC) SaaS som deres nye ERP/forretningssystem.

Oseberg med App hos Microsoft

I dag er første App, E-invoice PEPPOL Bi, lansert i Microsoft sin appsource for Business Central. Dette er en stor dag for alle oss i Oseberg Solutions!

Mer aktuelt fra Oseberg

Denne uken har vi fått en ny ansatt til vårt kontor i Tønsberg. Fride Hattestad skal jobbe som utvikler i Team Industri. Her vil hun bidra til å videreutvikle og optimalisere våre kunders løsninger ved hjelp av analyse, design og utvikling av Microsoft Business Central med tilhørende løsninger/integrasjoner.

Fride har Bachelor i IT og informasjonssystemer fra Universitetet i Sørøst-Norge (Campus Vestfold). Det siste året har hun jobbet i Aventia.

Vi ønsker henne herlig velkommen til Oseberg og gleder til å ha henne med på laget!

Ved valg av nytt ERP/CRM system, analyseres de ulike kostnadene og mulige oppsider i detalj og vurderes deretter for hver leverandør. Merkelig nok er en viktig faktor ofte helt fraværende i denne prosessen. Hvilken? Jo, kostnaden for neste system!

Valget av en ny applikasjon er sjeldent gjort ene og alene som en ‘back-of-an-envelope’ øvelse. Tross alt ønsker de fleste organisasjoner å dra nytte av den nye løsningen i mange år. Mange potensielle kjøpere forteller oss ofte:

"Fra et bokføringssynspunkt, er investeringens 
avskrivningsperiode 5 år. Men, ideelt sett ønsker vi 
å jobbe med den nye løsningen i 10 år eller mer"

Alle som ønsker å jobbe med et system så lenge må ha god innsikt i hva fremtiden bringer. Nettopp fordi at om 10 år kan mye ha forandret seg! Hvordan vil verden se ut i år 2031? Hvilke enheter vil vi jobbe med da? Hvor langt vil teknologien ha blitt utviklet? Og hva har ennå ikke blitt oppfunnet, utviklet og markedsført? Det er mange spørsmål, og fra dagens perspektiv kan vi bare gjette på svarene.

For å få et grep på denne utfordringen, kan det være nyttig å skru klokken tilbake 15 år. Kan du huske hva som var på topp av teknologi i 2006? ‘Tablets’ / PAD var ikke særlig utbredt som verktøy, ennå færre kunne bruke verbet ‘å sveipe’! WhatsApp eksisterte ikke på det tidspunktet. Bruken av ‘å google’ startet for alvor på den tiden, og skyteknologi var i sin barndom. Kanskje denne sammenligningen gir deg litt perspektiv på hva vi kan forvente når det gjelder ny utvikling i de kommende 10 årene.

Men, langt viktigere - kan du se for deg hva dette betyr for dine potensielle leverandører? Tenk på kompetanse, FoU-budsjetter, tilgjengeligheten av internasjonale salgskanaler, entreprenørskap og besluttsomhet. Mange viktige valg skal gjøres for å utfordre dagens systemer, for å kunne finne det ultimate verktøyet….

Som leverandør skal og må vi agere raskere og raskere, vi skal være mer oppdatert for å tilfredsstille deg som kunde. Om vi ikke gjør det, havner vi bak i køen og blir kanskje ikke lenger relevant eller vurdert. For deg som kunde, er kanskje det største problemet at du mister kunder om vi som leverandør ikke følger med.

Vurderer ditt selskap ett bytte av forretningsløsninger, så vil dere gjøre deres beste for å teste ut leverandørenes potensiale og forutsigbarhet, samtidig som leverandørens tilstedeværelse i fremtiden også blir vurdert. Har leverandørene på din «short-list» noen sjanse i det hele tatt å overleve frem mot år 2030-2035? Spørsmålene er mange….. Er de (tilstrekkelig) lønnsomme i disse dager? Nasjonal eller internasjonal tilstedeværelse? Hva er størrelsen på utviklingsbudsjettet? Hvor innovative er de? Og har plattformen som tilbys, en tydelig roadmap/veikart for de neste årene ?

Ved å få en god forståelse av potensielle leverandørers kommersielle legitimitet under utvelgelsesprosessen, kan du forhindre mange ubehagelige overraskelser i fremtiden. Men hvis du ikke ser fremover, sørg for at du inkluderer en stor sum i budsjettet for ditt neste ERP/CRM-system!

Thomas skal jobbe på tvers av alle team i Oseberg Solutions. I tillegg til å jobbe som prosjektleder for større prosjekter, vil Thomas jobbe med å videreutvikle vår metode for prosjektgjennomføringer, i samarbeid med prosjektledere/konsulenter og salg i de ulike teamene.

Thomas har utdanning fra Luftkrigsskolen, master i økonomi fra BI med spesialisering i strategi og prosjektledelse fra Metier. I tillegg til leder- og arbeidserfaring fra forsvaret, har Thomas jobbet i flere ulike roller i selskaper som Kongsberg Defence Systems, Otra og Tomra.

Han har ledet og deltatt i implementering av ulike ERP systemer, og har erfaring innen fagområder som industri, prosjekt, handel og salg. De siste to årene har Thomas jobbet som daglig leder for en reisearrangør, men ønsket seg tilbake til arbeid med prosjektledelse og ERP.

Får orden på systemet!

Et helhetlig system skreddersydd for dine behov

Uansett hvilken bransje du opererer i, er du avhengig av gode og effektive datasystemer for å få optimal arbeidsflyt. For når systemene ikke er tilstrekkelig samkjørte, øker stressnivået – noe som kan gå utover både deg og bedriften din.

Når datasystemene derimot fungerer optimalt, øker både arbeidsgleden og produktiviteten. Det gir både deg og bedriften din en hverdag med større overskudd og mer glød. Så ta kontakt i dag, så hjelper vi deg med å få orden på systemet.

Les mer her

Ta raskere avgjørelser som et team ved å bringe forretningsdata inn i Microsoft Teams, som er knutepunktet for samarbeid i Microsoft 365. Uansett om du diskuterer med medarbeidere, planlegger økonomibudsjetter på tvers av avdelinger eller samler personer med ulike roller til et viktig prosjekt, bidrar Business Central-appen for Teams til å effektivisere diskusjoner og lar deg handle ut fra Business Central-dataene dine uten å forlate Microsoft Teams.

Les mer....

 

«2020 Release Wave 2», som er Microsofts andre årlige, store oppdatering på Dynamics 365 Business Central er lansert. Funksjonene er offentlig tilgjengelig fra oktober 2020. Som vanlig er det mange forbedringer, både teknisk og funksjonelt.

Les mer her

Det er vedtatt endringer i inkassoforskriften som trer i kraft 01.10.20. Endringene gjelder inndriving av pengekrav som forfaller etter ikrafttredelsen. Om dere sender purringer direkte via BC/NAV, bør dere evt. oppdatere satsene.

Les mer her

Lav mva sats er vedtatt redusert fra 12 % til 6 % fra og med 1. april, til og med 31. oktober. Lav mva sats omfatter i hovedsak persontransport og overnattingsvirksomhet, i tillegg til enkelte områder innenfor fritidsaktiviteter og kultur.

Les mer her 

Høyskolen Kristiania Høyskolen Kristiania har forbedret sin digitale søknadsprosess med Microsoft Dynamics 365 Business Central

Høyskolen Kristiania har forbedret sin digitale søknadsprosess med Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Les mer her 

Office 365 med lagring av data i Norge

Fra 15. april er Microsoft Office 365 tilgjengelig fra de nye datasenterene i Norge, bygget på den tidligere annonserte tilgjengeligheten av Azure fra november 2019.

Les mer her

Microsoft Dynamics 365 Business Central fra Oseberg Solutions er en alt-i-ett- løsning for bedrifter som hjelper deg å administrere både økonomi, salg, service og drift enklere og raskere fra første dag. Vi i Oseberg ønsker å gi deg gode råd for hvordan du kan å styrke bedriftens produktivitet og tilbyr deg e-boken: Styrk bedriftens produktivitet med Dynamics 365 Business Central.

Les mer her

Nøkkelen til suksess med digital transformasjon

Vi lever i en tid der utfordringer og muligheter går hånd i hånd, og der digital transformasjon gir en unik anledning til å forbedre og effektivisere din virksomhet. Guus Krabbenborg har skrevet e-boken Nøkkelen til suksess med digital transformasjon. Vi i Oseberg Solutions er stolte av å kunne tilby denne boken som er spekket med gode råd for en suksessfull transformasjon.

Les mer her

Hvordan påvirker Korona Oseberg Solutions?

Det er en spesiell situasjon for alle nå om dagen, og selvfølgelig påvirker dette også oss i Oseberg Solutions. Pr. i dag så foregår vår aktivitet nesten som normalt, selv om de fleste medarbeidere jobber fra hjemmekontor og møter hovedsakelig foregår online.

Les mer her 

Ny versjon av Microsoft Dynamics 365 Business Central er nå lansert

1. april ble den nye versjonen av Microsoft Dynamics 365 Business Central 2020 Wave 1 lansert.

Les mer her

Besøk fra BI4Dynamics

Denne uka har vi hatt storfint besøk av vår samarbeidspartner BI4Dynamics.

SAF-T Gjelder det deg?

Fører dere regnskap i systemet i dag så gjelder dette din bedrift og er et lovkrav. Med mindre du har fått NAV eller Business Central installert etter 1. Oktober har du ikke dette på plass i dag.

Les mer her

5 tips: Husk dette når du velger en WMS-plattform til din detaljhandel

Å finne, velge og implementere den riktige WMS-plattformen til din detaljhandel, kan være en lang og vanskelig prosess. Denne artikkelen er laget som et hjelpemiddel for å guide deg gjennom noen av de viktigste aspektene av beslutningsprosessen, og dermed øke sannsynligheten for at du ender opp med den riktige løsningen for deg og din bedrift.

Les mer her 

Elektronisk faktura kan nå sendes mellom land i EU

DIFI lanserer versjon 3.0 av EHF som vil sørge for at Norges EHF-format vil samsvare med EU-kommisjonen sin nye norm for faktura. Dette vil igjen bety at muligheten for å sende elektronisk faktura mellom land i EU regionen nå vil bli en realitet.

Les mer her

Fremtiden med Dynamics 365 Business Central

Dynamics 365 Business Central er neste versjon av Microsoft Dynamics NAV. 

Les mer her 

SEPA ISO20022 utenlands remittering med Euro

Dynamics NAV inneholder remitteringsmodul for å automatisere betalingstransaksjoner mot bank for innlands og utenlands betalinger. For betalinger med EURO til utland kommer det nå nye direktiver som de fleste banker pålegger avsender å innføre. Dette vil føre til nye krav til din NAV installasjon for å kunne remittere utland.

Les mer her 

Gode systemer øker lønnsomheten

Vi vet at riktige systemer vil gi oss et konkuransefortrinn, det er vår strategi, sier Øyvind Selboe i Reservedel AS, som er del av Semoco Group. Våre leveransesystemer er levert av Microsoft og integrert av Oseberg.

Les mer her 

Automatisk valutakurs import i NAV

Dynamics NAV har nå innebygget løsning for import av valutakurser og kan automatisk laste inn oppdaterte kurser daglig eller ukentlig for de valutaer man har satt opp i NAV. Løsningen fungerer fra og med NAV 2016 og tilbys ferdig satt opp i din applikasjon .

Les mer her

Nye kunder Oseberg Solutions


2018 har vært et godt år med flere nye kunder. Vi gleder oss over at Aas Mek. Verksted, Autosocks Operations, Fagtrykk og Oluf Lorentzen har valgt Oseberg som sin ERP leverandør!

Les mer her 

7 problemer skyen fjerner: Si farvel til uforutsigbare IT-kostnader


Å flytte forretningssystemet til skyen handler ikke bare om fordelene dere oppnår. Det handler også om alle ulempene bedriften sier farvel til: Høye og skjulte kostnader, lav stabilitet, gårsdagens IT-sikkerhet og GDPR-utfordringer.

Les mer her 

Reservedel AS: Reservedeler til det meste krever mer kontroll enn de fleste

Titusener av reservedeler raskt tilgjengelig fra lager i Norge – det er hemmeligheten til Reservedel AS, som nå vokser raskt. De gjør det enkelt for forbrukere og storhusholdning å forlenge levetiden til alt fra grillen til toalettet i båten. Samtidig setter det store krav til logistikk, men den beste løsningen behøver ikke være dyr.

Les mer her 


Du er ferdig som forhandler om du ikke leverer forutsigbarhet og gode kundeopplevelser. Hvorfor skal ikke detaljistene kunne forvente det samme av sine leverandører tenkte vi, og utviklet Oseberg Basis for Microsoft Dynamics 365 Business Central, driftet i skyen.

Les mer her 

Hva er lovkravet GDPR og hva vil det si for din ERP løsning

GDPR står for General Data Protection Regulation (GDPR), og er et lovverk vedtatt av EU med formål å styrke alle EU-borgeres personvern. GDPR blir gjeldende for Norge fra 01.07.2018, og erstatter EU Data Protection Directive 95/46/EC. GDPR pålegger eiere av persondata (virksomheter) å håndtere disse data på visse måter, og den pålegger systemleverandører å tilrettelegge sine systemer slik at håndtering av data kan skje i henhold til regelverket.

Les mer her

SAF-T når kommer dette?

SAF-T er en forkortelse for "Standard Audit File - Tax" og er et lenge varslet format som alle systemer må støtte.
Skattedirektoratet med flere har jobbet i mange år med å definere og vedta dette. Lovpålagt krav er nå endelig satt til første pliktige rapportering for 2020.

Les mer her 

Oluf Lorentzen AS planlegger for fremtiden med Microsoft Dynamics 365 Business Central


På drøyt 20 år har tradisjonsrike Oluf Lorentzen AS seksdoblet omsetningen. Det siste tiåret har de brukt Microsoft Dynamics AX som ERP-system, men nå går de over på Dynamics NAV for å forberede seg på fremtiden.

Les mer her

Dynamics 365 Business Central lanseres

Microsoft lanserer i dag Dynamics 365 Business Central i 14 land og vi i Oseberg er klare for å levere den nye løsningen.

Les mer her 

Cortana gir deg bedre kontroll

Vi i Oseberg viser deg hvordan!

Les mer her

Endring i bokføringsforskriften - SAF-T blir obligatorisk

22. desember vedtok Finansdepartementet endring i bokføringsforskriften.

Les mer her 

Suksess med fakturahåndtering

Verdens mest utbredte løsning for skanning av fakturaer og andre dokumenter, rett i Microsoft Dynamics 365 Business Central!

Les mer her 

Oseberg gratulerer Get Inspired AS med prisen som Årets nettbutikk

Get Inspired AS mottok i juni prisen for Årets nettbutikk 2020. Netthandelsprisen deles ut av Posten og Bring, og er ansett som årets gjeveste bransjepris for retailere. Ca 1400 nettbutikker var i år nominert i kåringen.

Les mer her