Til hovedinnholdet
7 problemer skyen fjerner: Si farvel til uforutsigbare IT-kostnader

7 problemer skyen fjerner: Si farvel til uforutsigbare IT-kostnader

Å flytte forretningssystemet til sky handler ikke bare om fordelene som oppnås. Les mer om 7 problemer skyen fjerner, si farvel til uforutsigbare IT-kostnader.

7 problemer skyen fjerner: Si farvel til uforutsigbare IT-kostnader

Er det best for bedriften din å kjøre ERP-systemer som f.eks. NAV og andre applikasjoner på egen eller driftet server – eller fra skyen? Når bedrifter skal veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, er de viktigste parameterne som oftest relatert til forutsigbare kostnader, sikkerhet og behov for å ha en fremtidsrettet løsning.

I Oseberg har vi mange kunder, både i skyen og «on-prem». Svaret på hva som passer best for hver unike bedrift handler om ulike svar på disse parameterne. Når vi nå ser at kundene også har modnet og blitt klare for å ha forretningssystemene sine i skyen, handler dette om å forlate problemer og gripe muligheter.

Her er syv iboende problemer med drift av applikasjoner fra egen serverpark som er enten ikke-eksisterende eller sterkt redusert ved skybasert drift:

  1. Fysiske utfordringer gir reelle kostnader

Et velfungerende serverrom forutsetter jevn temperatur, god ventilasjon, riktig luftfuktighet, lite vibrasjoner, fornuftig tilgangskontroll samt sikring mot brann og strømbrudd. Både styringskontroll, fysisk sikkerhet og ikke minst strømforbruk gir bedriften kostnader som ikke eksisterer i skyen, eller mer presist – de er der, men de er inkludert i månedsprisen. I motsetning til når man har egne servere. Vår erfaring er at få bedrifter har god oversikt over hva disse kostnadene beløper seg til.

Men kostnadene stopper ikke der. Kostnadene dine til å drifte et forretningssystem enten på datarommet eller hos en driftsleverandør inkluderer normalt sett også (unnskyld oss, men nå er vi nødt til å bli litt tekniske): Domenekontroller, SQL Server, applikasjonsserver, lagringsplass til SQL-serveren og applikasjonsserveren, programvare og maskinvare for sikkerhetskopi av disse, VPN, nettverk, brannmur og redundans.

Bedrifter flest savner oversikt over det totale kostnadsbildet. De er rett og slett ikke oppmerksomme på hvor store skjulte kostnader de ofte har på driften av sitt forretningssystem. Derfor har vi utviklet en gratis workshop, der vi hjelper selskaper å regne på de reelle kostnadene til drift av sine forretningssystemer.

  1. Gårsdagens IT-sikkerhet

Bedriften må sikre sine servere mot både tap av data, datainnbrudd, virus/malware og fysiske innbrudd. Dette skaper høyst reelle kostnader knyttet til speiling av data (slik at de er redundante), lisenser, oppdateringer, fysisk sikring – og fortsatt kan man ikke være sikker. Som kjent vil brukerne alltid være det svakeste leddet. Bedrifter som bruker anerkjente skyløsninger har ikke løst alle IT-sikkerhetsutfordringer, men de kan se helt bort fra noen av dem, fordi de har flyttet ansvaret for deler av sikkerheten over til noen av verdens mest sikre datasentre. Og med det øker de sin IT-sikkerhet uten å øke bruken av ressurser.

  1. GDPR samsvar

Jada, vi kommer ikke unna EUs nye personvernforordning her heller. Ingen uvedkommende skal på noen måte kunne ha tilgang til dine personlige data, og dette kan være vanskelig å håndheve på bakrommet eller i et lokalt datasenter, uten å gjøre investeringer i for eksempel adgangskontrollsystemer. Du skal også være i stand til å agere svært raskt på rutinesvikt.

Vi skal ikke gå for mye i dybden her, men fra et GDPR-perspektiv vil vi anbefale NAV på Azure fremfor å drifte NAV lokalt. Ta gjerne kontakt med oss for å diskutere GDPR og NAV mer i dybden.

  1. Ustabil drift

Uansett hvor mye ressurser små og mellomstore bedrifter – ja, selv de største i Norge – bruker på drift av serverparken, vil oppetiden sjelden komme opp mot 100 prosent. Hva det koster bedriften når systemet er nede og de ansatte ikke får gjort jobben sin er det få bedrifter som har oversikten over. Microsoft Azure kan i dag til sammenligning love en oppetid på 99,9 prosent.

  1. Manglende kompetanse

Salgstallene til de store programvarehusene peker i én retning: Det selges veldig lite «on-premise»-løsninger om dagen. Når det er skyen som gjelder, eller alternativt at man setter bort serverne til et selskap som tilbyr driftstjenester, så betyr det et gradvis bortfall i tilgangen på kompetanse som kan vedlikeholde, oppgradere og reparere servere med tilhørende serverprogramvare. Slik det heller ikke lenger er mange som kan sette sammen sin egen pc eller reparere bilen selv. Og det er kanskje like greit. Den kompetansen små og mellomstore bedrifter sårt trenger er innen digitalisering, ikke i IT-drift.

  1. Egen drift er lite fremtidsrettet

Det er ingen som lengre tviler på at det er skyen som er fremtiden. Selv om forretningssystemene er de siste systemene til å flyttes til skyen, fordi kravene til disse har vært ekstra store. Men bare det siste året har det skjedd en enorm modning i bransjen. Nå er kravet om skydrift blitt unisont fra kjøperne. Og det er der utviklingen skjer hos programvareleverandørene. Det gjør at de kan utvikle ny funksjonalitet raskere. For kundene betyr det at tiden med oppgraderinger av gammel programvare snart vil være forbi. Og at kostnadene blir forutsigbare, og oftest betaler man en lavere sum per måned, fremfor en stor sum ved kjøp.

  1. Dårlig tilpasset behovene til morgendagens ansatte

Nordmenn er blitt et skybasert folkeferd. På våre smarttelefoner forventer vi å ha tilgang til alt over alt. Det er dyrt å tilpasse applikasjoner som kjører på lokale servere til slike forventninger. Igjen handler det om tekniske utfordringer, som for eksempel innenfor nettverk, sikkerhet og oppetid. Utfordringer som kan løses, men som kan skape ekstra kostnader for noen.

 Bedrifter som i stedet velger å kjøre ERP-systemet NAV på Azure hos oss, vil ikke bare «gå glipp av» disse ulempene. I tillegg oppnår de et sett håndgripelige og attraktive fordeler:

  • NAV på Azure integrerer enda bedre med Office 365 og Power BI, med for eksempel felles pålogging
  • 24/7 support
  • Fullstendig forutsigbare kostnader, med månedspris tilpasset faktisk bruk
  • Fremragende stabilitet og IT-sikkerhet
  • (Oftest) bedre ytelse
  • 99,9 prosent oppetid