Til hovedinnholdet
Hoeyskolen i Kristiania

Digital søknadsprosess med Business Central

Høyskolen Kristiania har forbedret sin digitale søknadsprosess med Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Digital søknadsprosess med Business Central

Høyskolen Kristiania ble grunnlagt i 1914 og tilbyr utdanning i Oslo, Bergen og på nett. De er en akkreditert høyskole med 10 000 studenter, 500 ansatte, drøyt 800 millioner i omsetning og over 100 studieprogrammer.

Høyskolen Kristiania ser på det som sitt samfunnsoppdrag å tilby tidsriktige, bærekraftige og fremtidsrettede utdannelser, basert på det fremste innen forskning og kunstnerisk arbeid. Nå er ambisjonen å bli Norges første private arbeidslivsuniversitet, en forlengelse av høyskolens stadig tettere bånd til arbeidslivet.

Høyskolen Kristiania sitt samarbeide med Oseberg Solutions AS startet i 2009. De gikk live i 2009 med mål om å effektivisere organisasjonens IT-infrastruktur. De benyttet seg av et eldre forretningssystem, men hadde som krav om effektivisering og en fleksibel ERP løsning som taklet tunge integrasjoner, samt et ERP som passet de godt til videre vekst. Derfor valgte de Dynamics NAV 2009.

Hvorfor oppgradering til Dynamics BC?

Det hadde oppstått en del teknisk gjeld som hindret Høyskolen Kristiania i å få den effektiviteten de ønsket, samt at support fra leverandøren etterhvert ville stoppe opp. Men det var også etterspørsel etter ny funksjonalitet og en forbedret sikkerhet med å løfte løsningen opp i sky, samt forbedrede muligheter for samhandling mot apper og andre applikasjoner.

Løsningen

Høyskolen Kristiania valgte å oppgradere til Dynamics BC, med en god Power BI løsning til analyse. Dynamics BC er integrert med alle sideomliggende systemer og fungerer som en Master/Hub. BC både mottar og  sender data til og fra FS (Felles studieadministrativt system i Høyskolesektoren), EPI-server (hjemmesiden), Therefore (Canons dokumentarkiv), MIM (Microsoft Identity Manager, BAS), Nasjonal vitnemålsbase, Agresso (lønn), SSAS (Power BI), Netigate (spørreundersøkelser), CANVAS (Høyskolesektorens   Læringsplattform) og ikke minst fra skolens nye tjenesteplattform, som de har utviklet og utvikler i disse dager.

Med Dynamics BC vil Høyskolen Kristiania vokse videre og enkelt tilpasse ny funksjonalitet etter hvert som behov oppstår. Med Dynamics BC har de fått en kraftig og fleksibel løsning som støtter organisasjonen både fra et kostnadsperspektiv på en svært effektiv måte og har kapasitet til å håndtere flere oppgaver i fremtiden. Dynamics BC er integrert med Microsoft Office, slik at man kan legge til kontakter og følge opp leads gjennom Outlook.

PowerBI

Oseberg har i samarbeide med Høyskolen utviklet egne SSAS kuber (datavarehus). De har blitt veldig effektive og oppdaterer styringstall til hele organisasjonen hvert minutt. Dette presenteres gjennom Power BI, hvor alle har tilgjengelige styringstall i lomma til enhver tid. Skolen har over 50 ulike dashbords og 300 underliggende rapporter, som er deres vindu inn i bedriften. Her ligger det livedata på alle detaljnivå, som fungerer like godt for den enkelte medarbeider som opp til topp-ledelsen. Det er avgjørende når små eller store beslutninger skal tas.

Skjermbilde fra Power BI viser et interaktivt dashbord, som visualiserer søke– og kontraktsutviklingen i valgt periode.

 

Resultat

15. april er søknadsfristen for høyere utdanning i Norge. Høyskolen har en digital interaktiv søkervake over online videokonferanse, hvor de oppdaterte søkertallene minutt for minutt. Mange var innom i løpet av kvelden, og store deler av Høyskoleledelsen og Styret var også med. Alle systemene fungerte helt optimalt, ingen søknader ble tapt, og alle rapporter, kubeoppdateringer, nettsider og integrasjoner fungerte som en drøm.

"Vi har aldri opplevd et sånt trykk på IT systemene før! Det er historisk søkerrekord, med en økning på over 30% fra i fjor! " - Morten S. Henriksen, Leder IT-utvikling og Business Intelligence.
   

Høgskolen Kristiania har også en egen Power BI portal, som er tilgjengelig for alle som er tett integrert med Power BI service.

 

Skjermbilde fra Power BI som viser Snittkarakter, gjennom-føringsgrad og strykprosent pr valgte studium/institutt/skole.
   

Microsoft Dynamcis 365 Business Central (BC)

Microsoft er en av de største leverandørene av forretningssystemer, og leverer løsninger for både for små og større bedrifter. Dynamics BC integrerer med de andre Microsoft-produktene som Office 365, Power  BI, kunstig intelligens, CRM-løsninger etc. og benytter Microsoft-teknologi som SQL server,  Azure(skytjenester) osv. Styrken er at ingen forretningsløsning er bedre integrert med andre Microsoftløsninger enn Microsofts egne løsninger.

Dynamics Business Central (tidligere Dynamics NAV) har mer enn 160.000 installasjoner og mer enn 2,7 millioner brukere samtidige, noe som gjør den til en av verdens største løsninger i segmentet SMB.

«Vi ser store muligheter med Dynamics Business Central, da det er et brukervennlig system som tilfredsstiller de kravene vi stiller til fleksibilitet og tilpasningsevne for å skape en effektiv organisasjon. Teamet hos Oseberg har vist en svært grundig kunnskap om BC gjennom lang tid, noe som har gjort oss veldig trygge med dem som leverandør»  - Morten S. Henriksen, Leder IT-utvikling og Business Intelligence (Power BI)

Vil vite mer?

Ta kontakt med

Per Tonny Berg

Salgssjef Handel

ptb@oseberg.no

+47 926 000 11