Til hovedinnholdet
Reservedel velger ERP systemet Business Central

Reservedeler til det meste krever mer kontroll

Titusener av reservedeler raskt tilgjengelig fra lager i Norge – det er hemmeligheten til Reservedel AS, som nå vokser raskt. De gjør det enkelt for forbrukere og storhusholdning å forlenge levetiden til alt fra grillen til toalettet i båten. Samtidig setter det store krav til logistikk, men den beste løsningen behøver ikke være dyr.

Tenk at det finnes en bedrift som gjør det enkelt for oss å forlenge livet til alle tingene vi har rundt oss! Reservedel AS lagerfører – ja, nettopp – reservedeler til det meste vi kjøper til hus, hage og fritid. Og de gjør det raskt:

20.000 typer produkter på lager

– På vårt hovedlager i Oslo har vi mer enn 20.000 produkter på lager til enhver tid. Og i tillegg har vi daglige sendinger fra leverandører i Europa og USA. Når du bestiller en vare hos oss før klokken 14 og vi har den på lager så sendes den samme dag, sier adm. direktør Øyvind Selboe i Reservedel AS.

På nettsidene deres er det et vell av kategorier: Kjøkkenmaskiner, vaskemaskiner, grill, interiør til båt, fortelt, kompostkvern, snøfreser… Vi har knapt begynt, og vi skal ikke fortsette – bare oppfordre deg til å besøke nettsidene deres neste gang noe går i stykker.

Finn.no rapporterer på sine nettsider hvor mye vi sparer miljøet ved å kjøpe brukt i stedet for å velge nytt. I Oseberg Solutions mener vi at Reservedel AS bidrar til mye av det samme, og veksten viser at nordmenn omfavner konseptet deres. Derfor er vi veldig stolte av å få hjelpe selskapet med deres kjernevirksomhet: Lagerstyring, logistikk og ordrer.

Stor systemutfordring

Og det er ikke en hvilken som helst utfordring Reservedel AS står overfor. Med titusener av varelinjer og ekspansjon til flere land settes det store krav til systemstøtte, sier Anders Jensen i Oseberg Solutions: 

– Systemet for lagerstyring skal være mest mulig sømløst og tilpasset til bedriftens behov. Det skal være effektivt, samtidig som det ikke koster for mye. Det høres kanskje ut som mye å be om for en mellomstor bedrift med så mange enkeltprodukter som skal håndteres. Microsoft er blant dem som leverer løsninger for bedrifter som raskt trenger å skalere opp kompleks logistikk.

Reservedel AS har fått erfare alternativet, forklarer adm. direktør Selboe:

– Systemet vi hadde var et slags ERP-system som var integrert i nettbutikken, men det var egentlig ikke et lagerstyringssystem. Det klarte ikke å levere bra nok kontroll på lageret og lagerverdiene. Dette ga oss regnskapsmessige utfordringer. Samtidig gikk vi fra å være en liten bedrift til å bli en mellomstor, og da kom raskt behovet for smidigere lagerstyring. Kort sagt, vi trengte mer og bedre kontroll på logistikken og vareflyten, men vi hadde ikke veldig mye penger å legge på bordet for en ny løsning.

Trengte verdensklasse med begrenset budsjett

Reservedel AS trengte bedre ytelse, økt stabilitet, umiddelbar tilgang på support, morgendagens IT-sikkerhet og oppetid i verdensklasse – alt sammen på plass raskt og til en lav pris. Anders Jensen i Oseberg Solutions tror ikke de kunne valgt stort bedre enn det de gjorde: Handel Basis fra Oseberg, som er en skybasert løsning bygget på ERP-systemet Microsoft Dynamics NAV.

I tillegg til standardfunksjonene for kjøp, salg og lager som NAV allerede har, tilpasset Oseberg Handel Basis slik at det skal passe godt for deres bransje. Det inkluderte en integrasjon mot nettbutikken og fraktsystemet. Oseberg har jobbet med handelsbedrifter i over 16 år, og kan faget.

En annen fordel ved at systemet er basert på Microsoft-teknologi er at det kjører i nettskyen Azure. Det gjør at hele ERP-løsningen fungerer sømløst over flere plattformer – både som dedikert Windows-klient, via nettleseren, og på mobiler og nettbrett.

Reservedel AS er fornøyd både med funksjonalitet og pris:

– Siden løsningen bygger på Microsofts teknologi, følger det en rekke fordeler for IT-miljøet hos oss. For eksempel god integrasjon med Office-pakken samt et grensesnitt mange kjenner igjen. Siden de fleste kjenner til Office-pakken trenger man ikke å være regnskapsfører for å forstå systemet, sier Selboe.

– Med en abonnementsløsning er oppstartskostnaden vesentlig lavere, fordi selskapet betaler for systemet hver måned i overskuelig fremtid. Det har mye å si for et mindre selskap der kapitalen må brukes med omhu.

– Du betaler for antallet hoder som bruker systemet. Ja, det finnes en oppstartskostnad, men den er mye lavere enn å opprette et helt nytt system. Det er også mulig å legge til forskjellige moduler i etterkant hvis det er nødvendig med flere funksjoner, sier Reservedel-sjefen.

Fordeler med NAV i skyen fra Oseberg

Oseberg har valgt ut handel som en av bransjene vi fokuserer på. Vi har bygd opp spisskompetanse og har satt sammen pakker med produkter og bransjeløsninger som vi erfarer fungerer godt sammen. Tradisjonelt har mange av våre kunder enten driftet disse løsningene selv, eller leid drift. Nå ser vi at stadig flere er modne for å gjøre som Reservedel, og heller kjøre løsningen i Azure.

– Når vi viser kundene de reelle kostnadene med tradisjonell drift, inklusive de skjulte kostnadene, får mange seg en skikkelig aha-opplevelse, sier salgssjef Handel i Oseberg, Per Tonny Berg.

– I tillegg til at drift på Azure blir langt rimeligere og gir forutsigbare månedlige kostnader, har også våre NAV på Azure-pakker andre fordeler ved seg, som samsvar med GDPR, garantert oppetid i Azure, økt sikkerhet og stabilitet.

Tradisjonelt har mange detaljister ønsket seg mye skreddersøm. Oseberg kan tilby akkurat like mange tilpasninger i skyen, men trenden går mot å heller tilpasse seg beste praksis.

– Når alt kommer til alt er det få som er unike, og ved å heller tilpasse seg beste praksis som vi har innebygd i våre bransjeløsninger, vil mange kunder oppleve at de faktisk kan jobbe mer effektivt, samtidig som det blir lettere for dem å oppgradere til nye versjoner i fremtiden, sier Berg.

Reservedeler til det meste krever mer kontroll!